m
به کانال تلگرام ما بپیوندید
به کانال تلگرام ما بپیوندید
بالا

وبلاگ

نشست ۴۴-محمد رضا ترابیان

تهیه کننده: پارسا تحویلی

در ۴۴ امین نشست از سلسله نشست های انتقال تجربه میزبان مهندس محمدرضا ترابیان مدیر منابع انسانی شرکت پرشیا خودرو بودیم.

  • شما وقتی چیزی را خیلی خوب فهمیده و درک کرده اید که بتوانید آنرا برای مادربزرگ خود توضیح دهید؛ به گونه ای که او نیز آنرا بفهمد!

این همان مفهومی است که از این جملۀ آلبرت انیشتین برداشت می‌شود:

»If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough.«

  • برای کمک به شناخت شخصیت خود می‌توانید از تست‌هایی همچون هالند و گالوپ استفاده کنید.

در ادامه مهندس ترابیان آزمایشی را با طرح مسئله ای در نشست اجرا کردند که به قرار زیر است:

  • فرض کنید به شما بگویند قرار است به شمال سفر کنیم؛ مهم ترین سؤالی که مطرح می‌شود چیست؟
    حضار نشست، موارد مختلفی بیان کرند که هر یک از آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار بود ولی مهندس ترابیان مهم ترین سؤال را این می‌دانستند که «الآن کجائیم؟»؛ چرا که راه رسیدن به مقصد برای هر فردی با توجه به مکانی که قرار دارد متغیر است و حتی ممکن است با بقیۀ همسفران نقطۀ اشتراکی نداشته باشد؛هر چند که هدف همه رسیدن به شمال است.

سپس به بیان برخی از تولیدات شرکت پرآور پارس در طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰پرداختند که بیان موردی آن‌ها در پاورپوینت ضمیمه قابل مشاهده است.

  • شما زمانی در یک زمینه‌ای استعداد دارید که بتوانید آنرا از ۱۰ هزار نفر دیگر بهتر انجام دهید. این همان تعریف استعداد است.
  • اگر به افراد موفق بنگرید، می‌توانید به این موضوع پی ببرید که تمامی آن‌ها فروشندۀ خوبی نیز هستند.
  • سعی کنید ارتباطات خود را توسعه دهید؛ سپس به توسعۀ محصول خود بپردازید. نتیجه‌ای که ناخود آگاه و بدون نیاز به تمرکز ر روی آن حاصل می‌شود، توسعۀ مالی است! بنابراین نیازی نیست انرژی خود را بدون در نظر گرفتن توسعۀ موارد قبلی صرف رخدادن توسعۀ مالی کنید.
  • در ارتباط با توسعۀ ارتباطات این موضوع را در نظر بگیرید که اگر بتوانید Connection خود را به Relation تبدیل کنید-بدان معنا که ارتباط شما دو طرفه و دوستانه‌تر شود- تعداد ارتباطات شما در ارتباطات فرد مورد نظر ضرب می‌شود!

Connection              Relation               جهش در توسعۀ ارتباطات

  • مسئلۀ بعدی که حائز اهمیت است، تطابق شغل با شاغل است. شغل با شاغل می‌تواند در وضعیت‌های مختلفی باشد که لازم نیست در ابتدای امر تطابق کامل داشته باشند؛ می‌توان این تطابق را ایجاد کرد.

ولی در یک مورد این تطابق قابل اجرا نیست و اصولاً فرد به درد این کار نمی‌خورد.این شغل‌ها را متناسب با ۵ فاکتوری که در خود دارید شناسایی کنید و اصلاً به سمتشان نروید:

  • فاکتورهای اصلی تأثیر گذار در انتخاب شغل عبارتند از: نیاز، ارزش، انگیزه، استعداد و علاقه.

به این موضوع توجه داشته باشید که تمامی این موارد قابل تغییر اند به جز استعداد که ثابت است.

  • انواع رغبت‌های شغلی عبارتند از:

 

 

 

  • حالت ایده‌آل در انتخاب شغل، سرمایه گذاری در جهت استعدادهاست که این سرمایه گذاری باید برروی ۵ استعداد برتر افراد انجام گیرد.
  • جالب است بدانید اکثر میلیاردرها افرادی قاعده مند و قراردادی(Conventional) اند.
  • یکی از معیارها برای آنکه ببینید یک کار با شما تطابق دارد یا خیر آن است که وقتی آن کار را به طور رایگان انجام دهید، در عین حال حالتان از انجام آن خیلی خوب باشد.
  • به این موضوع توجه داشته باشید که آن چیزی که شما را موفق می‌کند Action است، نه Motion.

این بدان معنی است که باید اقدام گرا باشید.

حضرت علی(ع) می‌فرمایند:« شما به عمل کردن چیزی که می‌دانید محتاج ترید تا دانستن چیزی که نمی‌دانید.»

برای مطالعۀ بیشتر در این زمینه، کتاب «Know can do» توصیه می‌شود.

  • داشتن Coach مناسب می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. وظیفۀ او سازماندهی و حل کردن مشغله‌های ذهنی با روش‌هایی همچون پرسیدن سؤالات قدرتمند است؛به گونه‌ای که فرمان اقدام دست خودتان باشد و منجر به رشد شما و رسیدن به Action شود.

  • و در اخر از جمله سؤالاتی که در مصاحبه‌های استخدامی برای مدیران مهم است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • چه کارهایی را به خوبی انجام داده ای؟
  • چه کارهایی را اگر می‌توانستی دوباره انجام دهی ، تغییر می‌دادی و با روش دیگری انجام می‌دادی؟
  • دوست داری برای کدام پیشرفت، برای خود جشن بگیری؟
  • چه مواردی هست که هنوز نیاز داری کار بیشتری انجام دهی؟
  • اگر به پیشرفت خود بتوانی از یک تا ده نمره بدهی، چه عددی را اکنون انتخاب می‌کنی؟
  • چه قدم‌هایی می‌توانی برداری تا یک نمره بیشتر کنی؟
بدون نظر

ثبت دیدگاه